Jämförelseperioder temperaturer i månadsredovisningarna

Hej och tack för all utmärkt kunskap som finns på er webbsida!
Under era månadssammanställningar har ni alltid med en bild som visar medeltemperaturens avvikelse från det normala för just denna månad. Efter årsskiftet 2020/21 visas avvikelsen från den nya normalperioden 1990-2020.
Skulle ni även kunna visa avvikelsen jämfört med den gamla normalperioden 1960-1990? Klimatförändringarna blir så mycket tydligare när man visar den gamla normalperioden.

Kommentarer

  • Hej Benny

    Roligt att höra att du hittar information av intresse på SMHIs hemsida, och tack för ditt förslag!

    När det gäller månadskartorna är syftet främst att visa hur en månad varit i jämförelse till det som vi definierar som det "normala", dvs numera perioden 1991-2020. Men det är i praktiken mer normalt att vädret under en specifik månad avviker från genomsnittet, än att det är helt "normal". Vädret varierar som bekant en hel del.

    Det blir därför lätt missvisande att titta på avvikelser för enstaka månader i syfte att påvisa en klimatförändring jämfört med en tidigare period. Då bör man istället titta på ett ca 30-årigt genomsnitt av månader och jämföra mellan olika perioder. Så som vi gjort här: Jämförelse av normalperioder | SMHI

    Därför tror jag inte att vi kommer att lägga upp en jämförelse med den tidigare normalperioden i våra månadssammanställningar.

    Vänligen
    Sandra Klimatolog