Jämförelse av normalperioder

Hej!
Jag tittade lite på temperaturerna där ni jämför södra och norra Sverige och blev lite fundersam över följande:
I norra Sverige ökar temperaturen från omkring 0 till -3.
Innebär inte det att den i så fall sjunker?
Eller har jag missförstått?
Tack på förhand!
Ingela

Kommentarer

  • Hej Ingela

    Det verkar vara en dålig formulering.
    Var har du läst detta? Har du en länk?

    Hälsningar
    Lennart Wern
    Lennart
  • Hej Lennart!
    Här är länken:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/normaler/jamforelse-av-normalperioder-1.167361
    Det står följande under första stycket under Temperatur:
    I norra Sverige ökar temperaturen från omkring 0 till -3 °C för perioden 1961-1990 till 1 till -2 °C för perioden 1991-2020.
    Hälsningar Ingela
    Ingela
  • Hej Ingela

    Jag har vidarebefordrat din kommentar till författaren. Artikeln är redan uppdaterad.

    Tack för din uppmärksamhet.
    Ha en fin dag

    Lennart

  • Tack för det!
    Ser fram emot att läsa om medeltemperaturen i norra Sverige sjunkereller stiger. 🤗
    Hälsningar Ingela
    Ingela
  • Hej Ingela

    Hur menar du nu? att läsa om medeltemperaturen i norra Sverige sjunker eller stiger?

    Hälsningar

    Lennart
  • Hej Lennart!
    Jag funderar egentligen bara så här:
    Det pratas ju hela tiden om att temperaturen stiger och isarna smälter på grund av klimatförändringen. Om det nu visar sig att temperaturen i stället sjunker i norra Sverige då faller ju en del av den tanken. Visserligen är ju detta en väldigt liten del av hela jordens yta men det är ändå värt att fundera över tänker jag. Det kanske finns fler platser där det är så här?
    Hälsningar Ingela
    Ingela
  • Hej igen Ingela

    Temperaturen kommer inte att förändras lika mycket överallt på hela jorden. Det finns områden där temperaturen förväntas att sjunka. Här kan du se hur temperaturen förväntas att förändras i olika delar av Sverige och världen:

    https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier/

    Hälsningar

    Lennart