Iskartan uppdaterad idag, men stämmer dåligt med verkligheten

Hej jag körde skoter från holmöarnas södra ände till Holmsund råkade då på öppet vatten. och fick köra en bra bit norrut för att ta mig över. enligt iskartan ligger där 25-40 cm sammanfrusen drivis. Hur kollar ni isen satelitbild ? hur gör ni om det är molnigt? På nasas satelitbilder syns det tydligt att isen släppt på ett stort område där.
Det gäller alltså söndagen den 25 mars 2018. varför stämmer iskartan
 så dåligt ?

Kommentarer

  • Hej Per, tack för ditt inlägg, här kommer svaret från våran is-tjänst:

    "De satellitbilder som ligger till grund för kartan passerar Skandinavien under tidig morgon före och/eller sen eftermiddag dagen innan analys. Således kan bilderna redan vara några timmar gamla när analysen görs. Igår gjordes analysen av våra kollegor på det Finska meteorologiska institutet så jag kan tyvärr inte svara på exakt vilket satellitbild som användes för Norra Kvarken. Förändringar i isläget kan dock ske ganska snabbt, och eftersom det blåste nordligt igår kan drivisen mycket väl ha släppt och drivit söderut på kort tid. På satellitbilderna från i morse syns det som du säger tydligt att det nu är öppet vatten i området i fråga, vilket du även kan se på dagens iskarta.
    De flesta satelliter vi använder är faktiskt oberoende av moln då det handlar om radarinstrument som ser igenom molnen."

    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!