Illustrera avrinningsområden

Hej, såg en så snygg bild på Irlands avrinningsområden - huvudfårorna. Har ni verktyg/program för att illustrera på liknande sätt, vore superläckert att se Sveriges avrinningsområden på detta sätt. Är själv limnolog och skulle med glädje använda detta.

Kommentarer

  • Detta ser ut som någon typ av flödesackumulering (flow accumulation), dvs en teoretisk beräkning av ytvattnets flöden i terrängen som utgår från en höjdmodell. Ju längre ner i ett vattensystem desto större flöde och desto högre flow accumulation -värde. SMHI använder dylika underlag för att band annat beräkna avrinningsområden. De flesta GIS-programvaror, exempelvis QGIS och ArcMap, har verktyg för att beräkna flow accumulation utifrån en höjdmodell.

    /Daniel
    Allmänhetens Hydrolog