Hydrologiskt nuläge

Hej
På kartan Hydrologiskt nuläge finns det två punkter väldigt nära varandra 194 och 202, var ligger dessa punkter. Finns det någon karta där de är mer exakt utmärkta?
mvh Nils-Arne

Kommentarer

  • Hej Nils-Arne!
    Punkterna ligger otroligt nära varandra.
    De ligger där två vattendrag rinner samman till Saxån precis vid väster om Trollenäs. Vattnet från område 202 kommer från norr och Trolleholm. Vattnet från område 194 kommer från öster och Bosarp.
    Jag har gjort en liten karta som visar sammanflödet mer i detalj.
    Mvh,
    Ola

    Ola GIS- och databasexpert
  • Ok tack för snabbt svar.
    Förmodar att flödesmängden är beräknad eller finns det mätare som mäter mängden vatten som passerar?
    Om man lägger ihopp de två värdena från 202 och 194 kan man säga att det är den mängden som passerar Reslöv lite längre nedströms?
    mvh Nils-Arne

  • Hej igen Nils-Arne,

    Ja, det är nog så närma du kan komma. Men tänk på att det finns ytterligare mark som bidrar med vatten på väg ned till Reslöv. Jag har handritat in en gissad avgränsning i bilden nedan, och det motsvarar ungefär 15-20% mer än den totala arean av områdena 194 och 202. Så jag skulle föreslå att du lägger till 15% till flödesmängden ungefär.

    /Ola

    Ola GIS- och databasexpert