Hydrologisk fråga: Handlar om definition av fjord.

Hej!   Är inte Oslofjorden en fjärd? Vattenriktningen söder om Oslo går väl inåt som det brukar göra vi vikar och hav och fjordar ska väl rinna nedåt så att säga?

Kommentarer

  • Hej!

    Ja, fjord eller fjärd – en definitionsfråga? Inom oceanografin (och naturgeografin) finns en strikt definition av fjord, medan fjärd är en mer allmän beteckning på ett kustnära vattenområde, avgränsat av öar och fastland.

    Enligt den oceanografiska definitionen har en fjord ett speciellt cirkulationsmönster, som bestäms av fjordens djupförhållanden och vattenomsättning. En fjord enligt denna definition har en grund mynning, kallad tröskel, men är djupare i den centrala delen. Längre in i fjorden tillförs sötvatten genom ett eller flera vattendrag.

    Fjordar bildades under istiden, när inlandsisens yttersta delar urholkade den centrala delen av fjorden, smälte bort och lämnade den yttre delen kvar som tröskel mot havet. Se t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Fjord#/media/File:Fjord_bildning.png

    Den speciella topografin hos en fjord samt skiktningen med färskvattentillförsel från vattendrag i ytvattnet, och saltare (och därmed tyngre) havsvatten i djupvattnet ger den typiska cirkulationen. Ytvattnet strömmar utåt över tröskeln, medan djupvatten förs inåt i ett intermediärt lager vars tjocklek bestäms av djupet över tröskeln samt av sötvattentillförselns storlek. I gränsskiktet blandas ytvattnet med det intermediära vattnet och förs sedan utåt med ytvattnet. Vid stormar pressas riktigt salt och tungt djupvatten in över tröskeln och förnyar det annars stagnanta djupvattnet under tröskeldjupet. Se https://en.wikipedia.org/wiki/File:FjordCirculation.JPG
    (En: sill = Sv: tröskel)

    Oslofjorden är en fjord i enlighet med definitionen, med tröskel vid Drøbak och djupare områden längre norrut, inåt i fjorden. Den har också färskvattentillförsel i norr, men rätt så blygsam sådan. Den typiska skiktningen med färskare vatten i ytan och saltare vatten under tröskeldjupet finns också här. Se http://docplayer.me/docs-images/48/24525853/images/4-0.png

    Vänliga hälsningar

    Jörgen Öberg, oceanograf vid SMHI