Hur stor höjdskillnad som krävs för att ge mer regn?

Jag tänker på sjön Roxen som ligger 33 m ö h. Vidingsjö, södra Linköping räknat utifrån Kinda kanals slussars höjdskillnad blir 22,3 m ö h ungefär där jag bor. Jag upplever ofta att det regnar mer i Vidingsjö och ännu mer söder om Linköping (Kinda) och norr om Berg, Linköping är det också höjdskillnad och där verkar det också regna mer. Har inte tittat på hur statistiken ser ut så det är bara egna skattningar. Eller krävs det bergkedjor för att ge sådan effekt? Jag är bara nyfiken.

Kommentarer

  • Hej Terese
    Ja, höjder spelar roll hur mycket nederbörd som faller. En höjd tvingar luften högre upp och avkylningen ökar vilket ger mer nederbörd.

    Här finns en karta som visar den genomsnittliga årsnederbörden i Sverige. Där ser du att mest nederbörd faller i inre Halland och i fjälltrakterna. Det blåser ofta västerifrån i Sverige. På sin väg tar luften upp fukt från havet och när luften kommer in över Sverige ligger Halland där och molnen släpper nederbörd:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/nederbord/normal-uppmatt-arsnederbord-medelvarde-1961-1990-1.4160

    En höjdskillnad på 22 m är inte så mycket men skulle ge någon skillnad.

    Hälsningar
    Lennart