Hur snabbt sker ett kretslopp med vatten?

Hej,
Jag har fått en fråga i skolan som känns svår att ge ett exakt svar på men jag undrar om ni kan hjälpa mig?

"Hur snabbt sker ett kretslopp med vatten?"

Tusen tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej Emma!
    Tack för din fråga.

    Det går inte att ge något exakt svar på hur snabbt vattnets kretslopp sker. Vattnet stannar kvar olika länge i olika delar av kretsloppet. I havet eller i ett grundvattenmagasin kan en vattenmolekyl vara kvar i flera tusen år. Men det finns också små grundvattenmagasin där vattnet inte stannar så länge. I atmosfären är vattnet oftast bara kvar några dagar.

    Vänliga hälsningar
    Anna
    Allmänhetens Hydrolog