Hur mäts regnmängd? Är egen regnmätare relevant?

Hur mäts regnmängden i era rapporter? Tänker på de regnmätare som alla har i sina trädgårdar. Är de plaströrens mängdangivelser jämförbara mot era mätinstrument? Dvs om det kommit 20 mm i plaströret på tomten, är det då jämförbart med er angivna regnmängd i väderrapporten?

Hoppas ni förstår hur jag menar. ?☔️

Peter

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Tack för din fråga.

    Här kan du läsa allt om hur vi mäter nederbörd på SMHI: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-nederbord-1.637

    Man kan inte riktigt jämföra de nederbördsrören med våra mätstationer.
    Dels är det väldigt viktigt att man placerar nederbördsmätaren helt korrekt (mer om detta kan du läsa i artikeln) sedan är det också andra saker som kan påverka mätningen som vi på SMHI tar hänsyn till.
    Saker som bl.a. kan påverka nederbördsmätningen är vindens påverkan samt avdunstningen. Eftersom vi är medvetna om denna problematik så jobbar vi såklart med att minska dem. T.ex. så använder man ett vindskydd för att minska vindens påverkan.

    Även fast man inte riktigt kan jämföra de olika mätningarna så betyder det inte att trädgårdsmätningarna är dåliga. De kan ju t.ex. vara bra att ha om man vill veta om man behöva vattna i trädgården eller ej.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie