Hur man mäter och jämför temperaturer

Hej SMHI!

Jag undrar lite över det här med temperaturangivelser. När ni säger att det varit 15 grader i Borås, vad menas med det? Är det dygnets medeltemperatur som anges? Är det högsta temperaturen uppmätt på dygnet? Är det temperaturen ett visst klockslag, t ex 16.00 så det kan jämföras över tid?

Jag undrar också hur man kan jämföra temperaturer då och nu. Idag har vi digitala mätningar på tiondelen och ett överflöd av information och temperaturangivelser, på land, över hav etc. Vi behöver inte gå långt tillbaka för att få ett stort informationsunderskott. Om vi bara säger 1924, de som hade jobbet/uppdraget att notera temperaturer satt ju inte vid en termometer hela dagarna och noterade. Den lästes av gissningsvis 1-2 ggr per dag, kanske fler på vissa ställen (fyrar). Temperaturen varierar ju kraftigt under ett dygn, hur kan vi då jämföra dagens digitala informationsflöde med det som gjordes för hand med äldre tidens termometrar?

Mycket nyfiken, tack på förhand!

/Lars
Lars Hul

Kommentarer

  • Hej Lars

    Om man säger att det varit 15 grader i Borås bör det också framgå, precis som du skriver, vad det är för temperatur. Jag tror att SMHI oftast gör det. Ibland är det dock underförstått. Under varma sommardagar kanske man inte nämnar att man avser den högsta temperaturen under dygnet vilket man borde.

    Innan vi hade digitala temperaturgivare så var det vanligt att temperaturen observerades tre gånger per dygn, kl 7, 13 och 19. På kvällen lästes dessutom en minimi- och en maximitermometer av. Dessa termometrar visade dygnets lägsta och högsta temperatur. Från dessa fem temperaturer under dygnet kan dygnsmedeltemperaturen beräknas.

    Många av våra stationer är nu automatiska men fortfarande beräknas dygnsmedeltemperaturen ut från dessa fem temperaturer under dygnet för att man ska kunna jämföra historiskt.

    Här kan du läsa mer om temperaturmätning:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-lufttemperatur-1.3839

    Hälsningar
    Lennart Wern
    Lennart
  • Tack för svar, alltid trevliga och initierade svar och jag har läst länken och lärt mig ännu lite grann. Kanske återkommer om jag har någon annan fundering - ha en fin onsdag, Lennart!
    Lars Hultsten
  • Tack själv Lars
    och välkommen åter.

    Ha en bra onsdag du med
    Lennart
  • Instämmer med ovanstående.
    Rune Fällman
  • Hej, var hittar jag då dygnsmedeltemperatur för det gångna dygnet på min ort (Gamleby)?
    Victor L
  • Hej Lars

    Från "Öppna Data" kan du ladda ner alla våra data:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart