Hur kan man få tag i historiska data över nedebördsmängder ?

Jag vill få fram hur stor mängd nederbörd per hektar under en tvåveckorsperiod i t.ex Årsta i Stockholm. Helst vill jag kunna se staplar bakåt i tiden ca 20 år. Är det möjligt att få fram ?

Kommentarer

  • Hej!

    För att se hur många liter som kommer på ett hektar multiplicerar man nederbördsmängden i millimeter med 10000. På vår sida öppna data kan man hämta hem alla uppmätta nederbördsmängder:

  • Hej
    Kommer ni att uppdatera nederbördmätningar vart efter?
    Jag ser att de finns validerade sifror för ASKE nära Sigtuna fram till och med maj.
    MVH

  • Hej!

    Aske (nära Sigtuna) var en station som lades ner hösten 1963 och ersattes av Tjusta strax intill. Men även Tjusta lades ner, det skedde sommaren 1970. Du tänker möjligen på någon annan station?

  • Hej!

    Hur får jag fram nederbördsmängd för Kiruna 25/7 2018? Jag lyckas inte med hjälp av öppna data-länken.

    Tack på förhand,
    Mvh
    Elin Skoglind
  • Hej Elin!

    • Välj först parameter "Nederbördsmängd, dygnsvärde"
    • Välj ”Endast nu aktiva”, zooma in på kartan och klicka på den gröna prick som ligger i det område du är intresserad av. (I ditt fall ligger Jukkasjärvi närmast)
    • Sedan väljer du ”Senaste 4 mån” och öppna filen i Excel. (Observera att det endast fungerar från en dator)

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när du öppnar filen i Excel måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.

    Ha det gott!
  • Jag söker nederbördsstatistik per månad för olika år för olika orter.
  • Hej Lars,
    Som nämnts lite i svaren här ovanför så är det vore öppna data som gäller.

    Här kommer en direktlänk samt guide som visar hur du kan gå tillväga:
    https://www.smhi.se/data/sa-anvander-du-tjansterna-for-oppna-data-1.145103

    Hälsningar,