Hur får man bort Stockholm som första ort i era väderkartor?

Eftersom de flesta av oss fortfarande inte bor där skulle det i alla fall stå någonstans, väl synligt, hur man får bort sådana orter som aldrig ens varit ens favoriter!

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    När du i sökrutan skrivit in orten du är intresserad av, så kommer den upp i menyn. Du klickar då på ortsnamnet i menyn, varvid prognosen för denna ort visar sig. Om du vill fästa orten som startort så klickar du på fästnålen till höger om ortsnamnet.

  • Det var väl inget svar på frågan hur man får bort stockholm

  • Hej!

    Jo det var det. För att fästa någon annan ort än Stockholm som startort så gör du enligt anvisningarna ovan. Den ort du önskar ha som startort kommer då att visas när du besöker sidan nästa gång.

  • Funkar inte!!!!
    Gjort massor med försök, valt ort o tryck på "fästnål"
    Lik förb kommer Sthlm upp nästa inloggning!
    Inte det minsta intresserad av Sthlm i allmänhet, och dess väder i synnerhet!

  • Det verkar som att Stockholm fastnat som startort i din webbläsare. Informationen om vilken startort du valt läggs i ett cacheminne lokalt på din dator. Om cachen rensas, så rensas också informationen om vilken startort du valt. Du kan ha, i din webbläsare, valt att radera cachen varje gång du stänger webbläsaren.

    Bilderna nedan visar var du ändrar inställningarna för Explorer, Chrome och Firefox. Fungerar det fortfarande inte får du gärna återkomma med vilken webbläsare och version du använder, samt en skärmdump.

    Chrome

    Firefox

    Explorer

    Bästa svaret
  • Men om jag nu valt stockholm, finns det inget sätt att kunna gå in på smhi och se hur vädret blir i sverige?
  • Hej Clas!
    Vår regionala prognos kan du hitta via den här länken: https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/meteorologens-kommentar#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,area=sve

    Ha det fint!
    Hälsningar,
  • På min iPhone hittar appen min position och ger rätt väder som automatiskt uppdateras. På Ipaden fungerar ingenting som vanligt. Stockholm envisas med att komma upp och när jag försöker söka ny startort blir det en tom skärm. Varför kan inte ipadappen fungera lika bra som iphoneappen? Vad kan jag göra?
  • Hej Britt,
    Använder du SMHI Väder för iPad-appen, eller går du via webbläsaren på din padda? För att det ska fungera behöver du tillåta platstjänster för appen/webben på din iPad, det gör du under Inställningar-appen (leta efter appen eller webbläsaren och aktivera platstjänst).
    Det kan också vara så att du har valt Stockholm som startort, välj i såfall att bocka ur detta med den lilla kartnålen till höger om ortsnamnet (Stockholm i ditt fall).
  • Jag har samma problem att en ort fastnat som startort. Efter att ha ändrat till Bamble, Norge i somras kan jag inte ändra tillbaka till Solhem, Stockholm.

    På en Samsung A8 Android och via Opera.

    Har inte uppfattat att det fanns en app förrän jag läser texten här.
    Får pröva det, där verkade startorten inte fastna.

  • Vore bra om ni hade Sverige som start för alla kartor istället för Stockholm. Utan att man måste hålla på o ställa in startort. Alla bor inte i Stockholm. Och kör man en browser som rensar hisotrik så är det rätt irriterande.

    En annan sak:
    Om man under väder söker upp en ort och sedan byter till radar, var hamnar man då? Jo Stockholm igen! Suck!
  • Hej m, tack för ditt inlägg.
    Vi har ingen prognos för Sverige, prognoserna är punktbaserade och det kan regna i söder samtidigt som det är uppehåll i norr.

    Det finns dock några knep du kan göra med webbläsare som rensar historiken:
    • Gå in i webbläsarens inställningar och tillåt positionering specifikt och permanent för www.smhi.se. Då hämtas din position varje gång och du får den ort som du befinner dig på.
    • Lägg till och spara ett bokmärke för just den ort du vill se, och använd bokmärket istället för att skriva in adressen i sökfältet. Exempel: https://www.smhi.se/q/Lund/2693678
    De regler som vi satt upp för vilken ort www.smhi.se ska välja är enligt följande:
    1. Gå på positionering (tillämpas inte om positionering är inaktiverat)
    2. Gå på ditt tidigare val av startort (försvinner vid rensning av webbcachen)
    3. Visa din senaste sökta ort (försvinner vid rensning av webbcachen)
    4. Stockholm (en så kallad fallback, används när inget annat val är tillgängligt, och den ort som har flest invånare i Sverige).
    Vad det gäller radarsidan så är denna positioneringsfunktion inte fullt implementerad där, men vi jobbar på en lösning.

    Önskar dig en fortsatt trevlig fredag!
  • Håller med om att det inte fungerar bra med att utgå från Stockholm, för att sedan sedan om det behövs (vilket de flesta behöver!) ange en ny ort, och lagra den i en kaka. Även om kakor är "persistent" så är de inte det; det finns många skäl till att de rensas bort då och då.

    Jag vet inte hur många gånger kakorna av någon anledning har rensats, och jag sedan baserat min dag på Stockholmsvädret.

    Mycket irritation (t.ex. från 90% av Sveriges befolkning) skulle kunna undvikas om fallback istället var en enkel frågeruta "Var är du?", eventuellt med en klickbar karta. På så sätt markeras att platsen för prognosen inte är bestämd. Idag måste du ju ändå göra detta moment (om du inte råkar befinna dig i Stockholm), men risken för oavsiktliga fel blir lägre.
  • Hej Peter, tack för din synpunkt!

    För att lägga till en favoritort så söker du upp den ort du vill ha som favorit ,där det står Sök ort i högra hörnet vid Visa favoriter. Sedan klickar du på stjärnan framför ortsnamnet eller använder häftstiftet för att fästa startort. Då ska orten ligga kvar hela tiden.

    Om man istället vill att orten ändras och följer din egen position om du förflyttar dig så går du in under Mer... och väljer Följ min position under Startort.

    Hälsningar Susanne, Kundtjänst SMHI
    SMHI Kundtjänst
  • Tack, men detta vet jag, vilket framgår av inlägget, som istället var ett förlag till lösning på en   irriterande feldesign av användargränssnittet.

    Problemet är att favoritorten lagras på min enhet på ett sätt som inte är permanent. Det betyder att prodeduren med att lagra ort måste göras om mer eller mindre ofta. För den som bor i Stockholm märks det inte, men de flesta måste antingen välja ort igen, eller riskera att missa att orten ändrats.

    Det är därför en dålig idé att ha en viss ort vald som grundinställning. Finns ingen lagrad favoritort skall naturligvis användaren få en fråga om vilken plats som önskas, utan förval.
  • Hej, tack för ditt förslag.

    Förstår att det kan vara frusterande, får se om utvecklarna kan kolla på en lösning på problemet framöver.

    Trevlig helg!

    Susanne Kundtjänst