Höst i Jönköping men inte i Stockholm?

Hur kommer det sig att det är höst i Jönköping men inte i Stockholm. Vi håller på med en uppgift i skolan som handlar om smhi och väder och jag måste tydligen ta reda på varför det är höst där men inte här.

Kommentarer

  • Hej,! Detta beror på att temperaturerna skiljer mellan den högt belägna småländska staden Jönköping och den mer låglänta och mer havsnära huvudstaden. För att bestämma årstidernas ankomst används en enkel definition enbart baserad på dygnsmedeltemperatur.

    Det är mer sannolikt att få fem dygn i sträck (krav för höst) med en dygnsmedeltemperatur under 10 grader i Jönköping än i Stockholm så här i oktober.