Höjd på vindmätning.

Hej
Varför kan man inte standardisera höjden på vindmätningsstationer i sverige, vissa är 10 m och andra 55 m. Det brukar blåsa mera på högre höjd.

Kommentarer

  • Hej!

    Vindmätning görs på 10 meters höjd över markytan, det är internationell standard.

  • Tack för infon men varför står det stationshöjden tex 16 eller 55 meter?

    Mvh Ulf Andersson

  • Hej!

    Om stationshöjden är 16 meter, så innebär det att själva stationen är belägen 16 meter över havet. När det gäller vindmätning, så tillkommer så en 10 meter hög vindmast, så vinden gäller i det fallet på 26 meters höjd över havet.