Högtryckblockering fråga

Jag skickade in en fråga om dessa återkommade högtrycksblockeringar som skapat omfattande torka i norra europa och som riskerar att bli akut, men inte fått svar.

Den frågan känns i sanningens namn oändligt mycket mer relevant än de ni plockar upp på forumet.

Tacksam för svar.
Andreas

Kommentarer

  • Hej Andreas,
    Vi beklagar att du får vänta med svaren, dina frågor är ganska komplexa och kräver svar från våra klimatexperter, som för tillfället är otillgängliga.
    De återkommer till dig så snart de har möjlighet.
    Önskar dig en fortsatt trevlig måndag!
  • Hej Andreas. I detta blogg tar vi upp frågan och i slutet finns det en länk till en mer ingående artikel.
    https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nya-varmerekord-har-slagits-men-varfor-1.138055

    Erik Klimatologi
  • Hej
    Vill minnas att man höll på med ett analysarbete med anledningen av det blockerade väder vi haft i år. Jag är bekymrad över att Sverige inte är anpassat för att klara av den vattenbrist som riskerar att uppkomma i vår. Många långtidsprognoser talar för att vintern kommer präglas av fortsatta blockeringar. Ta nedan tex från era kollegor i Danmark. Skulle denna slå in skulle vi ha ett år av mer eller mindre konstant blockering. Ngn referens till det lär inte kunna hittas i modern tid. Det reser många frågeställningar? Tex har AMOC kollapsat? Jetwinden ändrat mönster? Studier visar på kraftiga försvagagningar, är situationen så allvarligt att lågtrycken i större omfattning inte orkar in över Nordeuropa? Vilket ansvar tar smhi för att relevanta myndigheter är införstådda med vad som riskerar att ske? Många kommuner lär få akuta problem inom kort med tanke på de låga grundvattennivåer som redan råder. Gemene man har den varma sommaren i minne, men få inser att det övergripande väderläget över Europa har sett likadant ut sen i mars med omfattande nederbördsbrist. Tacksam för svar.

    Mvh Andreas

    http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/maaned-og-saeson/
  • Hej finns det något svar på Andreas fråga?

    Länken som ni hänvisar till kostar pengar att ladda ner och verkar inte heller ta upp sommarens blockering (men har inte läst den) utan vara ganska bred i dess undersökning...

    Skulle vara intressant att höra vad ni på SMHI har att tillägga om sommarens speciella situation!

    Mvh
  • Hej,
    En mycket relevant fråga, om blockeringar och torka, som du Andreas tar upp. I samband med SMHIs information om konsekvenser av den pågående klimatförändringen finns ett antal scenarier. Sedan länge har dessa pekat på att vi i vår del av världen kan få år med fler och kraftigare skyfall eller år med torka. Alltså båda dessa utfall.

    Under det första decenniet av detta århundradet såg vi en viss ökning av nederbörden i landet och även av stora nederbördsmängder. De senaste åren har den trenden vikit något och nu senaste året fick vi ett exempel på en utdragen torka.

    Vi står sannolikt inför denna typ av mer växlande väder framöver. SMHI arbetar aktivt med att informera och samarbeta med andra myndigheter kring detta sedan länge. Se exempelvis länkar under https://www.smhi.se/klimat/klimatanpassa-samhallet/klimatanpassning

    Det pågår alltså en hel del arbete på och mellan olika myndigheter i Sverige. se längst ner på sidan http://www.klimatanpassning.se/ vilka myndigheter som är på tå. Även flera kommuner har folk som arbetar aktivt med frågor kring ändrat klimat inklusive vattenfrågor.

    Du nämner även våra kollegor på DMI som ger säsongsprognoser. Våra experter följer utvecklingen inom detta område med stort intresse. Inte bara våra forskare utan även affärssidan. Om det skulle dyka upp metoder att göra bra långtidsprognoser så finns det mycket värde i dem. Som det är idag är det i stort sett bara El Niño som kan prognoseras med någorlunda träffsäkerhet några månader framåt. Och då gäller det områdena kring Stilla havet, som har glädje av denna prognos. Påverkan av  El Niño på vår del av världen Nordeuropa är mycket svag. Du kan läsa mer om detta via https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/1-el-ni-o-southern-oscillation-enso-1.104793

    Det är intressant och läsa hur DMI skriver kring detta
    ENSO (El Nino / La Nina): Der er nu en svag til moderat El Nino (opvarmning af overfladevandet) i det centrale Pacific i gang. Det kan medvirke til flere Højtryksblokeringer på nordlige breddegrader med et såkaldt "- NAO" (Negative Atlantic Oscillation) og mulighed for kuldeudbrud nordfra.

    Der er også faktorer som virker i den anden retning, mod en forstærket polarhvirvle og jetstrøm, og dermed mildere vejr: