hög och lågtryck

Har hög/ lågtryck någon inverkan på Vänerns vattenstånd

Kommentarer

  • Hej Christer!
    Tack för din fråga!
    Lufttrycket påverkar inte Vänerns vattennivå. Det blir inte samma påverkan som i havet eftersom lufttrycket inte skiljer sig så mycket mellan Vänerns delar och för att det inte finns lika stora vattenmassor som kan förflyttas.
    Vänerns vattennivå påverkas främst av hur mycket vatten som rinner till sjön, hur mycket vatten som tappas till Göta älv och hur mycket vatten som avdunstar från Vänerns yta. Vattennivån påverkas också av vinden, men denna påverkan är oftast kortvarig.

    Vänliga hälsningar
    Anna Eklund
    Allmänhetens Hydrolog