Hjälp mig snälla

Hjälp mig nu: SMHI (Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut) har genomfört undersökningar för att ta reda på hur årsmedeltemperaturen och årsmedelnederbörden kan komma att förändras i framtiden med tanke på den globala uppvärmningen. Hur stora förändringarna blir beror på vilken del av världen vi undersöker.

Titta nu på hur årsmedeltemperaturen kan förändras under perioden 2071-2100 jämfört med hur den har varit under perioden 1971-2000.

  • I vilka delar av världen verkar vi få en kraftigt ökad nederbörd?
  • I vilka delar av världen verkar vi få en kraftigt minskad nederbörd?