historiska vinddata

Om jag tolkar era historiska vinddata korrekt är det ett medelvärde över 10 minuter som anges för varje hel timme. Betyder det att medelvärderingen görs från de sista 10 minuterna i varje timme eller från 5 min i till 5 min efter hel timme eller ngt annat?
Jens Klingmann

Kommentarer

  • Hej Jens.

    Medelvindhastigheten är som du säger ett medelvärde av vindens hastighet under en tiominutersperiod. Och för observationsdata som rapporterats och som kan laddas ner från vår hemsida så är själva mätperioden den sista tiominutersperioden för angivet klockslag. För en vinduppgift för kl 11:00 så har alltså medelvindhastigheten beräknats utifrån mätningarna gjorda mellan 10:50:00 - 10:59:59.
    Thomas Klimatolog