Hemsidan

Varför ligger fliken Fråga oss på sidan och döljer texten från de sydligaste varningarna?

Kommentarer

  • Hej! Är inte riktigt med på vad problemet är. Den fliken ska ligga i nederkanten på webbläsarfönstret. Ser du den på sidan?
    Går det inte att scrolla upp så att hela kartan syns? Vad tittar du med för manick?
    Leif Webbkoordinator
  • Plötsligt går det ej att komma in på hemsidan ???

    Mvh
    Georg G.
  • Hej Georg! Vi ser inga störningar på vår kant. Allt ser ut att funka. Kan du prova att ladda om sidan? Är det en specifik sida du inte kommer in på eller hela sajten?
    Leif Webbkoordinator
  • Det går varken med Chrome eller Edge, har försökt flera gånger och även gjort omstart ?Allt annat funkar ?  Hela sajten !
  • Hm, skumt! Vad händer när du går in på denna sida? Vad får du för felmeddelande?
    https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/q/Norrk%C3%B6ping/2688368
    Leif Webbkoordinator
  • Det står : Det verkar som att www.smhi.se avbröt anslutningen
  • Verkligen konstigt. Vi får inte in signaler från några andra som har problem och det funkar för mej.
    Jag får fråga någon tekniker vad det meddelandet kan betyda.
    Leif Webbkoordinator
  • Kan du testa att skriva in https:// före smhi.se?
    Leif Webbkoordinator
  • www.smhi.se stängde oväntat ner anslutningen
  • Ja det funkade en gång ?
    Samma fel även på laptoppen ?
    Men inte på en gammal win 7 dator ?
  • Skulle gissa på att det är någon säkerhetsinställning som spökar. har du ändrat nåt på sistone?
    Vet inte om det hjälper men du kan prova i inkognitoläget för att utesluta att det ligger nåt i webbläsarens cache som spökar.
    Tar frågan vidare men det kan dröja med svaret.
    Du har uppdaterade webbläsare och så?
    Leif Webbkoordinator
  • Du trycker CTRL + SHIFT + N för att få inkognitoläget i chrome
    Leif Webbkoordinator
  • Kom mitt sista meddelande fram ?
  • Jadå. Tolkar det som att du försökt på tre olika datorer i hemmet, stämmer det? Där en gammal win 7 inte har detta problem?
    Om det funkade när du petade in https:// före adressen så pekar det på nåt med säkerhetsinställningar.
    HTTPS är ett säkrare protokoll som numera är standard på de flesta webbplatser så även på smhi.se. Vi har även det gamla HTTP igång för att inte utesluta vissa användare men det är på utgång.
    Prova att töm din webbläsares cache och skriv in https://www.smhi.se nästa gång. Då bruka webbläsaren "komma ihåg" det.
    Leif Webbkoordinator
  • Konstigt att det bara är SMHI jag har problem med ?
  • Inget nytt ?
    Funkar med Firefox och internetdelning mobilen !
  • Hej Georg! Jag har inte fått nån kläm på vad problemet kan vara. Vi får inte in några andra med detta problem.
    Om det funkar med en annan internetlina så ligger problemet sannolikt i utrustningen som din internetleverantör gett dej. Har du provat att fråga deras support?
    Leif Webbkoordinator
  • Ja självklart och de säger att det ligger hos SMHI ?
    Har lyckats kringgå problemet genom aktivering av VPN i antivirusprogrammet ! ?
    Själva tycker de att det är konstigt !
  • Ok, så vi skyller på varandra? Inte så snyggt. Jag får ta det ett varv till med IT-folket.
    Det är inte så att du försöker använda http istället för https?
    Tänker att ditt antivirusskydd inte gärna släpper igenom http.
    Leif Webbkoordinator
  • Nej använder https ! När började smhi med detta ?
    Problemet började den 2 dec. !
    Håller på med Kaspersky centralt men än ingen lösning !?
  • Vi har kört HTTPS flera år men vi kör även HTTP parallellt eftersom det finns lite eftersläpning på stödet. Tanken är att stänga av HTTP helt.
    Det som kan hända är att man halkar in, via länk eller cachen, på HTTP vilket kan ställa till det.
    Har en dialog med IT om ditt ärende.

    Sammanfattningsvis:
    • Detta händer på ditt hemmanätverk (Vilken leverantör?).
    • Det uppstår bara på smhi.se.
    • Problemet uppstod 2 dec.
    • Du får felmeddelande: "Det verkar som att www.smhi.se avbröt anslutningen".
    • Du använder Chrome 87.0.4280/Windows 10.
    • Du har även testat med Edge/Win 10 utan framgång.
    • Det funkar på en dator med Win 7.
    • Det funkar med Firefox när du delat internet med mobilen.
    • Det funkar efter aktivering av VPN i antivirusprogrammet (Kaspersky).

    Stämmer det? Finns det några fler situationer där det funkat?

    Leif Webbkoordinator
  • Har Tele2
    Alla fungerar med internetdelning !
    Firefox fungerar även utan delning !
  • Ok, tack!
    Leif Webbkoordinator
  • Hej Georg! Vi får inte riktigt kläm på detta. Har du fortfarande problem med detta?
    Leif Webbkoordinator
  • Ja t.o.m. Kaspersky har kört fast !?
    Det har med VPN att göra,aktiverar jag deras gratis VPN så fungerar det på både Edge och Chrome ?

    Mvh
    Georg
  • Hej igen Georg! Det här har satt myror i huvudet. Du har fortfarande samma problem?
    Nu har vi en användare till som rapporterat liknande problem så nu kanske vi kan korsreferera lite.
    Gäller detta fortfarande?:
    • Detta händer på ditt hemmanätverk (Tele2?).
    • Det uppstår bara på smhi.se.
    • Problemet uppstod 2 dec.
    • Du får felmeddelande: "Det verkar som att www.smhi.se avbröt anslutningen".
    • Du använder Chrome 87.0.4280/Windows 10.
    • Du har även testat med Edge/Win 10 utan framgång.
    • Det funkar på en dator med Win 7.
    • Alla fungerar med internetdelning
    • Firefox fungerar även utan delning
    • Det funkar efter aktivering av VPN i antivirusprogrammet (Kaspersky).
    Tack för att du hjälper oss!
    Leif Webbkoordinator