Havsvattenstånd: Hur är 0-nivån för havsvattenståndet i Östersjön bestämt?

Hur är 0-nivån för havsvattenståndet i Östersjön bestämt? Är det medelvärdet över en viss tid (10, 20....100 år? eller utgår det från lantmäteriets höjdsystem? Justeras 0-nivå regelbundet med avseende på landhöjningen? För mina behov använder jag mig av prognoserna och observationerna i Oskarshamn.