Hav- och kustväder

Hej Johanna och SMHI!

Här är en annan vågsurfare som ser att prognostiserad vind, riktning och våghöjd för punkter på västkusten saknas i nya versionen, tänker bland annat på "Nidingen" och "Falkenbergs angöringsboj".

Punkterna var superbra indikatorer för att förutsäga surfmöjligheterna på lite längre sikt, uppåt 5-7 dagar t.o.m. Nu har jag ingen användning för tjänsten längre, med tre dagars framförhållning och ingen möjlighet att se tabelldata timme för timme kan jag lika gärna använda DMI:s havprognoser, även om den inte kan komma i närheten av er förgående version. Hoppas att punkterna och tabellerna går att ordna tillbaka!

Vänliga hälsningar

Carl Larsson

Kommentarer

  • Hej Carl!
    Tack för att du hör av dig till oss. Jag ber om ursäkt för sent svar. Sjukdom och ledighet kom emellan. Vi vill gärna att denna tjänst ska fungera bra för er vågsurfare så din återkoppling är viktig. Punkten Nidingen går att söka fram om du använder sökrutan uppe till höger. Däremot finns inte Falkenbergs angöringsboj, men den kan vi lägga till, så du kan hitta denna också. Prognos på lite längre sikt få du i tabellen, som också visar timme för timme. Har valt "Vind" eller "Väder" så finns information även i tabellform. Vi tittar på möjligheten att lägga till uppåt 5-7 dagar även i kartan. Jag hoppas att det blir verklighet!
    Vänliga hälsningar
  • Hej igen Carl!
    Jag glömde förklara att jag gjorde ditt inlägg till en egen tråd, då "gamla" tråden innehöll så många olika frågor.
    Hälsningar
  • Hej Johanna.
    Tack för svar. Det vore jätte bra om ni kunde lägga in angöringsbojen och på sikt få den grafiska visualiseringen att löpa över fler dygn. Jag var lite otydlig i förra inlägget, men det som saknas nu är beräknad våghöjd i tabellform timme för timme. Motsvarande hittas i "Havsvattenstånd och vågor" men där finns inga vågbojar för västkusten söder om Lysekil eller för Skåne, kuststräckor för merparten av vågsurfplatserna i södra Sverige. På Yr.no kan jag klicka varsomhelst på deras hav og kyst karta för att få tabelldata med våghöjd, men den sträcker sig tyvärr bara två dagar framåt. Gamla hav- och kustväder är alltså i min mening fortfarande oöverträffad. Positivt dock att ni har utökat med sökpunkter/platser för Danmark.

    MVH
  • Hej Carl!
    Tyvärr har vi idag inte möjlighet att hämta informationen för våghöjd för en punkt. Men jag undersöker möjligheterna att kunna göra detta framöver. Är efterfrågan tillräckligt stor, så ska vi naturligtvis försöka tillgodose behovet.
    Bästa hälsningar