Gyllene och blå timmen

Hej
Mitt namn är Maj Jensen. Jag har ett frågor till er om vad som händer vid gyllene och blå timmen. Har letat på er hemsida men hittar inget. Har hört att den blå timmen har med brytningen på ljuset att göra och den vita snön, om det nu stämmer, men vad händer vid den gyllene timmen? Inträffar den också på vintern eller är den på sommaren?

Jag skriver om djur och natur för en liten brukartidning i Eskilstuna och skulle gärna ha lite trovärdig (inte Internet) fakta om dessa timmar då jag tänker skriva om dem.
Med vänlig hälsning Maj Jensen

Kommentarer

  • Hej Maj.
    Tyvärr måste jag meddela att gyllene respektive blå timmen inte är något har definitioner på inom meteorologin. Inom meteorologin (och astronomin) pratar vi om olika typer av gryning och skymning, se t.ex. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/gryning-och-skymning-1.26894 .
    Gyllene och blå timmen verkar däremot vara vanligt att man talar om inom fotografi. Jag antar att man också utgår ifrån att vädret ska vara mer eller mindre molnfritt.
    Gyllene timmen verkar vara tiden/timmen just efter soluppgång respektive innan solnedgång. Solen är alltså uppe under gyllene timmen men den står lågt. Eftersom solen står lågt så har det mesta av de korta blå våglängderna i det direkta solljuset spridits bort och solen ser gul-orange-röd ut.
    Blå timmen verkar istället inträffa en stund före soluppgång respektive efter solnedgång. På sajten vackertvader.se verkar man använda tiden då solen står mellan 4 och 8 grader under horisonten som definition. Vid denna tid kommer ju inget ljus direkt från solen utan ljuset kommer bara från himlen och består av solljus som har spridits i luftens molekyler (s. k. Rayleighspridning) och partiklar. Eftersom blått ljus sprids mest så ser den klara himlen blå ut både dagtid och under blå timmen. Men under blå timmen är ljuset förstås betydligt svagare. Effekten finns både sommar och vinter men när marken är snötäckt så förstärks effekten något på grund av att snön reflekterar en stor del av det inkommande ljuset som i sin tur kan spridas tillbaka ner mot marken igen främst i det blå våglängdsområdet.
    Thomas Klimatolog
  • Hej!
    Jag undrar vad de moln kallas som lyser upp i vinterhimlen efter solnedgång?
    Trodde de kallades nattlysande moln men dessa förekommer tydligen endast sommartid.

    Mvh
    Maria
    Hovshallar
  • Hej Maria.
    Möjligen kan det vara pärlemormoln, även kallade polarstratosfäriska moln, som du menar. Vi har en artikel om denna typ av moln här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/parlemormoln-polarstratosfariska-moln-1.3863
    Dessa pärlemormoln bildas högt uppe atmosfären (20-30 km höjd ) när det är riktigt kallt, därför är de vanligast vintertid.
    Thomas Klimatolog