Google Analytics

Hej!
Jag läste igenom er cookiepolicy och blev lite förvånad. Varför säljer en statlig myndighet ut medborgarnas personuppgifter till amerikanska storföretag? Varför har ni inte ens en "opt out"-funktion för oss som vill kolla vädret utan att riskera vår integritet?
MVH
//Karin Söhrman

Kommentarer

  • Hej Karin! De uppgifter som Google Analytics sparar är:
    "De cookies som sätts av Google analytics innehåller ett unikt cookie ID som lagras för att särskilja användare och besök, information om besök som exempelvis varaktighet, vilka sidor som besöks och vilka enheter och webbläsare som används. IP nummer används för att identifiera geografisk hemvist på våra besökare."

    Du kan välja att inte acceptera den cookien i din webbläsares inställningar, vanligtvis genom att ange att inte acceptera cookeis och sen göra undantag för de du tycker är ok. En del cookies gör ju saker enklare för oss användare. :-)
    Det finns även ett tillägg som Google tagit fram för att möjliggöra opt-out: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

    Personuppgift i detta fall är din IP-adress. Vi ser inga namn, adresser eller telefonnummer, som vi vanligtvis förknippar med ordet "personuppgifter" men vi ser alltså vad du använder för manick, vilka inställningar, webbläsare du använder. Vi ser vilka sidor du besökt, samt att vi oftast kan lokalisera var i landet din dator står. Inte alltid att det funkar, min IP-adress här på jobbet säger att jag är i Stockholm men när jag tittar ut genom fönstret så är jag helt säkert i Norrköping.

    Vad man kan få ut av IP-adressen kan du enklast kolla genom att skriva "IP adress" i din webbläsares adressfönster. Då kan t ex denna sajt föreslås: https://www.minip.nu

    http://www.smhi.se/omsmhi/hantering-av-personuppgifter/sa-behandlar-vi-dina-personuppgifter-1.135309
    Leif Webbkoordinator
  • Ser att jag inte riktigt svarade på frågan "varför".
    Vi använder Google Analytics (GA) för att förstå hur ni som besöker smhi.se använder webbplatsen så att vi kan förbättra den. Det finns alternativ till GA men inte med jämförbara funktioner och ekonomi.

    Googles info om deras sekretesspolicy: https://policies.google.com/privacy?hl=sv
    Leif Webbkoordinator
  • Jag ville bara tillägga att man enkelt kan blockera Google Analytics och andra spårningstjänster i webbläsaren. Här finns en bra guide.