Golfströmmen

Rapport hade ett intressant inslag om golfströmmen i söndags. Där sa man att golfströmmen är minst 34 miljoner år gammal. Jag har för mig att golfströmmen bildades för ca 3 miljoner år sedan då Panamanäset bildades och passagen mellan Stilla havet och Atlanten stängdes. Har man ny kunskap nu? Det vore kul att veta.
Vänliga hälsningar
Gunnar Thornell

Kommentarer

  • Hej Gunnar, tack för din fråga.

    Har fått hjälp med nedanstående svar av en av våra experter.

    I allmänhet använder vi ofta namnet Golfströmmen istället för den rätta termen "Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC)". Golfströmmen är bara en liten del av AMOC - strömmen går från Mexikanska golfen genom Floridasundet längs USA: s kust. Golfströmmen finns sedan Panamasundet stängdes för runt 2,8 miljoner år sedan. Den större cirkulationen som kallas AMOC finns sedan cirka 34 miljoner år med vatten som strömmar från Sydatlanten till Nordatlanten.

    I Arktis sjunker vattnet ner i det djupa havet och rinner sedan tillbaka till Antarktis. Sedan 2,8 miljoner år sedan inkluderar AMOC Golfströmmen. När vi pratar om en avmattning av golfströmmen betyder det en avmattning av AMOC eftersom golfströmmen huvudsakligen drivs av vindar.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst