Globalstrålning vid beräkning av evapotranspiration?

Hej! Jag vill beräkna referensevapotranspiration enligt Penman-Montieth vid Norrköpings väderstation. I er databas finns Global irridians samt långvågsirridians.

I ekvationen behövs "Solar radiation (Rs)" och/eller "Net radiation (Rn)". Har jag förstått det rätt i att jag kan ta Global irridians multiplicerat med tid för att få värdet på Rs?

För Rn antar jag att jag även behöver utgående strålning för att kunna beräkna och att SMHI inte mäter utgående strålning, stämmer det?

Slutligen undrar jag vilken beteckning Global irridians och långvågsirridians har, är tex. långvågsirridians samma sak som "Net longwave radiation" (Rnl)?

MVH: Alex

Kommentarer

  • Hej Alexander.
    Precis som du verkar ha förstått så mäter SMHI tyvärr bara de inkommande strålningsflödena för solstrålning (kallas kortvågig) och infraröd (IR, kallas långvågig) strålning.
    Jag är ingen expert på Penman-Monteith’s formel men såvitt jag förstår är det den totala nettostrålningen (Rn) som ingår i formeln.
    Rn = R_S,in – R_s,out + R_L,in – R_L,out
    Där
    R_S,in = inkommande solstrålning, det vi kallar globalstrålning/global irradians
    R_S,out = utgående/reflekterad solstrålning, = albedo*R_S,in
    R_L,in = inkommande IR-strålning, det vi kallar långvågsstrålning/långvågig irradians
    R_L,out = utgående långvågsstrålning ~= sigma*Tg^4
    Net longwave radiation Rnl = R_L,in – R_L,out.
    Tyvärr mäter SMHI inte heller markytans temperatur. Så det du själv behöver ta fram är uppskattning av markytans albedo och dess temperatur. Albedo finns tabellerat för olika ytor/vegetation. Troligen finns det approximativa formler för markytans temperatur baserat på lufttemperaturen på 2 m höjd, möjligen även med R_S,in och kanske t.o.m. R_L,in som input.
    Några enhetliga beteckningar för de olika strålningsflödena finns inte i praktiken, alla verkar använda sina egna beteckningar. WMO har rekommendationer
    https://library.wmo.int/pmb_ged/wmo_8_en-2012.pdf , sidan 207.
    Men de efterlevs inte.
    Hoppas detta svar är till hjälp.
    Hälsningar
    Thomas Carlund
    Meteorolog, SMHI