Global uppvärmning

I Gävle hade vi vintrar med kyla och snö till för cirka tre år sedan. Sedan hände något, nästan ingen snö, knappt minusgrader. Det är inte en fråga om temperaturhöjning på 1-2 grader, utan 10-15 grader. Vad händer är detta tillfälligt varma vintrar och inte en effekt av global warming?
Hans Blomqvist

Kommentarer

  • Hej Hans.

    I vår tjänst "Hur var vädret?" kan du titta på hur temperaturen varierat i exempelvis Gävle över tid. Dels finns rekord och normalvärden men man kan även se hurmedeltemperaturen varit en viss dag om man under "Hur var vädret på mätstation Gävle?" och vidare under "Specifik händelse/datum" en bit ner på sidan väljer "Specifikt datum". Om du knappar in ett datum i exempelvis januari, ser du en väldigt stor variation i temperaturen. Här är bidraget från den i sammanhanget långsamma förändringen pga global uppvärmning knappt märkbar. Detta gäller förstås särskilt för enskilda dygn.

    Men även om man tittar på medeltemperaturen för hela januari på en enskild plats i Sverige så kommer den att variera väldigt mycket från år till år. Så den kraftiga temperaturökning du upplever kommer till största del av naturlig mer eller mindre slumpmässig variation.

    Även för Sverige som helhet så är variationen under vintern (dec-feb) tämligen stor, och betydligt större än för året som helhet förstås. Detta ser man i vår så kallade klimatindikator för temperatur: https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430
    Men sedan de kalla vintrarna på 1980-talet har det bara varit får med kall vinter. Det återstår att se var vi hamnar i år.
    Thomas Klimatolog