går det att använda en prognos till något?

Hej
senaste veckan prognos för Roslagen/Bergshamra, hur skall man kunna planera när de ser ut som de gör? Ena dan torrt en viss dag, nästa gång massor av regn som i slutänden inte blir nåt av.
VAD kan man använda en sådan prognos till, utom som skämtobjekt på fredagspartyt? Att planera trädgårdsarbetet går inte.  Om ni ger mig en mailadress så kan jag skicka senaste 5 dagarnas prognoser för Bergshamra; Norrtälje så kan ni se själva (eftersom  ni enligt uppgift inte har tillgång till prognoserna så att ni kan göra uppföljningar och därmed korrigera felen i prognosalgoritmen).
Jag har föreslagit AI med neuralnät, men ingen hos er tycks förstå vad det innebär.

Kommentarer

  • Hej Zecharia!

    Du får gärna skicka in dina exempel till kundtjanst@smhi.se så kan vi skicka vidare till prognoscentralen 😀