Gamla förslag - inget synligt resultat

Hej!
För nå´t år sedan föreslog jag följande:
1.
Fler steg (minst två) i zoomfunktionen för radar/blixt-kartan.
2.
En blinkande svart punkt som visar en exakt adress eller koordinater (i radar/blixt-kartan) som jag har kunnat välja själv i särskild ruta.

(Troligen många)Vill gärna veta varför ni INTE vill införa dessa möjligheter?

Mvh Erik

Kommentarer

  • Hej Erik, tack för ditt inlägg.
    Som Torgny skrev i tidigare inlägg, så kan vi inte genomföra allas individuella önskemål, men alla förslag undersöks och läggs i en "förslagslåda", som vi tittar i inför varje uppdatering.

    Känner du till att radar-lagret går att se i kartmodulen på startsidan? Välj paraply-symbolen på höger sida i menyfliken på kartmodulen. Hela den kartmodulen är möjlig att sätta i helskärmsläge, och zoomnivåerna är betydligt mer flexibla.

    På gång nu är även en uppdatering för just radar/blixt-produkterna, med fler tekniska möjligheter än de gamla produkterna, kanske får vi med en GPS-symbol för var man befinner sig.
  • Hej Anders!
    "Paraply-funktionen" ger fin kartbild, men jag vill gärna ha minst ett snäpp till för zoomen.
    Om dessutom en blinkande prick visar (var jag är), kan jag ganska exakt beräkna när regndropparna landar där - eller kanske inte...
    15-min uppdatering är tillräckligt ofta, men den har ojämn eftersläpning. Mellan 15 o 40 min efter angiven tid för regnförflyttningen.
    På "gamla" radarkartan var det ca 5 min

    Vilken regnmängd ger grön färg?
    Saknar även översättningstabell för ex temperatur. Visar bara färg.
    En sådan stapel kan placeras i vä nerkant i varje kartbild

    Mvh Erik
  • Sorry, missade de små siffrorna på de olika kartorna
    (Här hade solen en fläck...)
  • Hej Erik,
    Radarkartorna är framtagna och anpassade för allmänheten, så att man förstår vad det är man tittar på. Vill du ha en mer exakt produkt kan du kika på ​Baltrad-projektets kartvisare​​​.
    Någon blinkande prick kommer det inte att bli, eventuellt kan det bli en kartnål, men då bara om man som användare godkänner att visa sin position. I vissa webbläsare är positioneringen (geoLocation) dessutom långt ifrån exakt.
    Vi håller på att uppgradera radar-tjänsterna, något som väntas vara klart inom några månader. Zoomnivåerna kommer vi då att se över.
  • Jag håller med om att man på något sätt skulle vilja ha en position på kartan då konturer ofta drunknar i regnbilden!
    Jag har ofta eftersökt det och i stället suttit och mätis och jämfört bilder för att kunna få en uppfattning var man (det) är på kartan.
  • Hej Janne, tack för din synpunkt.
    Det finns med i vår backlog (att-göra-lista).
    Önskar dig fortsatt trevlig onsdagseftermiddag!
  • Förslag nr 2 betyder att jag ska kunna välja valfri plats.
    Dvs om jag inte kan e vill visa min apparats elektroniska position.
    Jag kanske vill se resultat från annan plats, ex sommarstugans adress.
    Då behövs heller inget särskilt godkännande.
  • Jag har två frågor.
    Vad betyder de olika färgerna och symbolerna på kartbilder och i tabeller?
    Och, finns dessa förlaringar någonstans på er hemsida, i så fall var?
    Tomas Nenzén
  • Hej,
    Alla förklaringar till våra kartor på 10-dygnsprognosen finns under själva kartmodulen.
    Förklaringar till vädersymbolerna finns här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-betyder-smhis-vadersymboler-1.12109

    Med vänlig hälsning,

    Josef