Fuktig luft

Hej.

Jag undrar om fuktig luft tenderar att stiga eller sjunka, eller om fuktigheten inte har någon påverkan på hur luften rör sig som t ex värmen har. Anledningen till att jag frågar är att jag har en luftfuktare och min undran är om den fuktiga luften stannar på det plan som man har luftfuktaren på eller om den fuktiga luften t ex sugs ned i källaren.

Tack på förhand och tack för en informativ och bra sajt.

MvH
Fredrik

Kommentarer

  • Hej! Först tack för de vänliga orden.

    Vi är inte experter på luftfuktare men jag kan ge några allmänna kommentarer. Om vi tillför vattenånga till torr luft blir den fuktiga luften lättare än den torra (luften stiger). Detta eftersom en vattenmolekyl är lättare än en syre- eller en kvävemolekyl som är merparten av vanlig torr luft.

    Men det finns en annan faktor som har betydelse för om luften stiger eller sjunker nämligen temperaturen. Om din luftfuktare samtidigt höjer temperaturen på utblåsluften (relativt den övriga rumsluften) så kommer detta att vara en stigande faktor. Alternativt om den kyler så ger det en sjunkande faktor. Vilken av dessa som vinner eller samverkar med fuktigheten kan jag inte säga.