Fronts

Hej SMHI,

I know how a front tend to curve around a Low pressure system. I wunder which factors that shape a front (when seen from above). It is often shaped as ) but other times shaped as (.
Is it surface friction as sectors of the front might move over sea while other sectors move over land? Is it larger pressure differences in part of sectors of the front (closer isobars) which give stronger wind and thereby more horizontal mevement?

Feel free to answer in Swedish. I look most to your answer!

Kind regards,
Tim Juul

Kommentarer

  • Hej Tim, precis som du skriver så beror frontens form (som sedd från ovan) på den lokala hastigheten på den vinden runt lågtrycket. Vindens hastighet beror i sin tur på tryckgradienten (skillnaden i tryck) vinkelrätt mot vindriktningen. Ett lågtryck är ofta som en grop i ett tryckfält där lutningen på kanten av gropen är flack för att sedan bli brantare längre ner i gropen. Närmare botten av gropen flackar dock lutningen av igen. Vinden runt ett sådant lågtryck är alltså som snabbast på ett visst avstånd från lågtryckscentret och är lägre både närmare och lägre ifrån centret än detta avstånd. Därför buktar fronten ut lite som en parentes, som du skriver. Fronter som ritas ut på kartor betecknar fronten i en höjd där ytfriktionen har liten inverkan. Vid marken påverkar dock ytfriktionen vindar och skapar framförallt turbulens. Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog