Fråga om Prognoser kommande dagars tillförlitlighet

Hej.
Jag som har dessa funderingar heter Lennart Andersson och bor i Åmål (filmen ni vet....)
Jag tycker mej se ett underligt "system" i prognoserna. Följande är givetvis påhittat, och överdrivet, men kommentera gärna.

Datum     prognos   Datum    Prognos    Datum   Prognos   Datum prognos
1   idag     +10           2           +12             3            +14          4        +16

nästa dag:
Datum     prognos   Datum    Prognos    Datum   Prognos
 2   idag     +10          3            +10          4           +16

nästa dag:
Datum     prognos   Datum    Prognos
 3   idag     +10          4            +10

Det jag reagerar på är: Trots att förutsättningarna för prognosen gällande den 4:de är ändrade sedan dag 1, justeras inte prognosen förrän den 3:dje.
Finns det någon relevans i min observation?
Jag anser mej sett liknande scenarier flera ggr, och reflekterat över detta.
Har jag fel i mina observationer?

En annan fråga ang vindhastigheter på Dalbosjön.
Här jämför jag prognosen för fredag 24/8

Prognos kust Dalbosjön:
bild.png

Hav och kustväder Dalbosjön:

bild.png

Här skiljer sej info'n rätt så mycket. Som båtägare säger ju Hav och kustväder Dalbosjönatt medelvinden ligger på 3m/s, och byvindarna på max 7m/s. 3m/s är ju väldigt lugnt väder, medan info'n från Prognos kust Dalbosjö, säger raka motsatsen. Hur skall jag tolka detta?

Tacksam för svar och kommentarer.
Med vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Jag har tagit din fråga vidare och återkommer när jag fått ett svar.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst