Fråga om lokaltid

Vill ställa in ett solur efter lokaltid istället för EMT. Hur mycket avviker lokaltiden i Norrköping (Kneippen) från normaltiden? Vad jag förstår ligger vi här något efter den. Hur kan man beräkna den?
vänliga hälsningar,
gerrit s.

Kommentarer

  • Hej!

    Om du med "lokaltid" avser den tid då solen står exakt i söder, så hittar du data för Norrköping här:

    http://stjarnhimlen.se/2018/norrkoping.html

    Kolumnen "I mer" (dvs "I meridianen") anger tiden då solen står i söder, vilket också är den tidpunkt då den står högst på himlen. Tänk på att alla klockslag i länken ovan ges i svensk normaltid. För att få svensk sommartid behöver du addera 1 timme.