Fråga?

Verden over er der gennem de sidste fire årtier konstateret et fald i vindhastigheden på 20 til 27 %, så at sige i takt med den grønne omstilling.
Det betyder at den nederste del af atsmofæren modtager 25-37 % mere solopvarmning, når vi ser på de kystnære områder op til ca. 400 km ind i landet.
Har I et bud på hvad det betyder for den målte temperatur, og om det har betydning for udbredelsen af skov- og naturbrande?
I Sverige er der planlagt 100 % forøgelse af vindkraften frem til 2023. Er der et bud på de klimamæssige konsekvenser i form af reduceret vind og derigennem forhøjet temperatur, iltsvind i søer og Østersøen, ændret fordeling af nedbør, øget partikelforurening og forhøjede pollental?

Kommentarer

  • Hej Jens! I Sverige har vi inte konstaterat en så stor minskning av vindhastigheten under de senaste 40 åren som du nämner för den globala skalan, se till exempel för beräknad utveckling av den geostrofiska vinden https://www.smhi.se/data/meteorologi/vind/klimatindikator-geostrofisk-vind-se-och-ladda-ner/
    Har du en källa vi kan titta på så kan vi nog svara dig bättre!
    /Magnus
    Magnus Klimatolog
  • Hej Magnus,

    Ser man f.eks. på jeres vinddata fra Sturup i Skåne over perioderne 1974 til 1989 og 2008 til og med 9 md. 2019 er den gennemsnitlige vindhastighed faldet med 21,1 %, svarende til at vinden har mistet godt halvdelen af sin kinetiske energi og at luften i gennemsnit opholder sig 27 % længere tid over land.
    Hyppigheden af vind under 3 m/s er steget med 45 % og hyppigheden af blæsevejr med middelvind over 10 m/s er faldet med 74 %.

    Måske det er muligt for SMHI, at sammenstille vinddata målt i 10 m højde for alle målestationer og få et generelt indtryk af situationen i Sverige?

    Se også https://cosmosmagazine.com/climate/the-wind-is-slowing-down
    http://bluehill.org/observatory/2018/08/state-of-the-climate-at-blue-hill-observatory-2018/
    https://phys.org/news/2017-10-stilling-global.html

    Mvh. Jens Hintze

  • Hej Jens! Ett projekt där vi kommer studera hur vindklimatet har förändrats iSverige under 1900-talet är faktiskt i startgroparna och kommer att inledas nu i vår. Ett mål med projektet är just att svara på om vinden ökar eller minskar och hur stor förändringen i så fall är. Detta projekt är dock planerat över tre år. I dagsläget kan du till exempel titta på:
    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.113638!/meteorologi_121.pdf
    I denna rapport uppskattas vinden minskat med drygt 3% under perioden 1991-2004 jämfört med normalperioden, med viss variation mellan månaderna.
    Magnus Klimatolog
  • Hej! Jag bor i Göteborg och undrar vad som hände med sommaren i år 2020? Det var fint väder i slutet av juni, men jag tycker att det känns som att hösten kom redan i början av juli i år. Och det har inte blivit bättre förutom någon enstaka dag. Det är mycket regn och kalla temperaturer, och även de dagar solen skiner blåser det kallt som det brukar göra på hösten. På sommaren ska det väl blåsa varmt? Till exempel idag är det strålande solsken, men temperaturen kommer landa på ca 19 grader och vinden är kall. Vad har hänt med vädret?

    Jag undrar om det kan vara så att hösten redan kan inträda i juli? Eller kan man räkna med att sommaren kommer tillbaka i augusti?

  • Det svenska sommarvädret är ombytligt. Det vet vi sedan tidigare. Men den här sommaren har det svängt mer än vanligt, det kan jag hålla med om. Från en nästan rekordvarm juni till en påtagligt sval eller rentav kylig juli.
    De allra lägsta temperaturerna hade vi i början av månaden och då får vi betrakta det som ett utbrott av luftmassor som fortfarande hade kvar lite kyla från den gångna vintersäsongen. Skulle det bli rekordlåga temperaturer de sista dagarna i juli kan vi nog däremot se det som en föraning om den kommande hösten.
    Enligt SMHIs årstidsdefinition har vi dock satt 1 augusti som första möjliga datum för höstens ankomst.
    Sverker Klimatolog