Mätning av vattenflöde.

Undrar om ni kan svara på den här frågan:

Beskriv hur man kan mäta vattenflödet i ett naturligt vattendrag med hjälp av något spårämne, t.ex. saltsprägning. Vilka parametrar måste man känna till? Vilka vattenflöden är det som beräknas och hur gör man detta?

Kommentarer

  • Hej Anton!
    Vattenföring kan beräknas med spårämne. I mindre vattendrag funkar vanligt koksalt bra men i större vattendrag krävs andra typer, t.ex. Rhodamine WT. Gemensamt gäller att man noga väger massan spårämne innan den injiceras i vattendraget, samt kontinuerligt mäter spårämnets koncentration en bit nedströms där full omblandning skett. Om man använder koksalt kan salthalten mätas med konduktivitetsmätare. Genom att anta att massan konserveras får man:

    m = summa(Q*c(t)*dt)

    Om vattenflödet (Q) antas vara konstant under mätningen kan man lösa ut detta som:

    Q = m / summa(c(t)*dt)

    Du kan hitta mer information på webben genom att söka på t.ex. "dischage measurement tracer test"

    Lycka till!
    Niclas Hydrolog