Förslag karta

Jag saknar möjligheten att se vindriktning på er karta. Sen ser eran karta lite "gammal" ut med de symboler som ni använder för väder. Skulle gärna se att ni jobbade lite med att göra grafiken lite mer attraktiv på både webben och i appen.

Kommentarer

  • Hej Nicke,
    Tack för att du kommer med förbättringsförslag, vi lyssnar!
    Tanken med förstasidans karta är att ge en överblick för hur vädret kommer att bli, vill man se vindriktning i observationsform, så hittar man den informationen på Observationstjänsten, och vill man se vindprognos, så kan man hitta vindpilar t.ex. i våran nya tjänst Hav och kust - BETA.

    Vad det gäller appen, så ska den också ganska snart uppdateras, vi tittar likväl på alternativa lösningar för kartan i appen. Appens kartor togs fram i syfte att använda så lite datamängd som möjligt för användaren, så att även våra användare med dålig täckning ute i kustbandet ska kunna använda kartorna. Vid inzoomning och utzoomning i en karta laddas nämligen data om.

    Vi har sett ett behov av att göra det enklare för användaren att hitta till våra lite mer avancerade tjänster, när man har specifika önskemål. Vi håller därför på att se över hur man lättare lyfter fram dessa tjänster från startsidan.
    Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

  • Skulle sjövärderrapporten kunna innehålla även Mälaren utöver Hav och Vänern? Om inte, så är jag nyfiken på varför. Ur ett riskperspektiv så är Mälaren liten, men ur ett rekreationsperspektiv är sjöförhållandena på Mälaren intressanta för båtfolket. Tack för en bra tjänst! PS Jag nyttjar redan Hav och kust - Beta enligt ovan. DS
  • Hej Johan!
    Jag har tyvärr inget svar till dig idag, men jag återkommer nästa vecka!
    Vad roligt att du har upptäckt Hav- och kustväder. Vi ser i vår statistik att användningen ökar!
    Trevlig midsommar!
  • Hej igen Johan!
    Tyvärr har jag inte hunnit få fram ett svar denna vecka, men jag hoppas att vi återkommer snart!
    Bästa hälsningar
  • Hej Johan!
    Ursäkta mycket sent svar. Anledningen till att det inte finns en sjörapport för Mälaren är helt enkelt att den geografiska utbredningen är för liten för vår prognosmodell. Det skulle krävas mer handpåläggning av våra meteorologer, om vi även skulle inkludera Mälaren. Men det är ju helt riktigt som du säger, det är viktigt område. Vi tar med oss detta i framtida planering.
    Johanna