Försäkringsärende, nedblåst markis

Hej,
Jag är ute efter ett datum för mycket kraftig vind I Sollentuna (Sjöberg) hösten 2018, då vår terassmarkis blåste sönder. Är osäker på tidpunkt, men behöver hitta ett datum då försäkringbolaget kräver detta för utbetalning av ersättning. Då möjlighet till ersättning kom till min kännedom långt efter skadetillfället, så är det förklaringen till dröjsmålet och osäkerheten när detta inträffade. Vore mycket tacksam för hjälp med detta.
Mvh Bosse

Kommentarer

  • Hej Bosse,

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all

    • Välj först parameter (Byvind, max (h)).
    • Filtrera stationer till ”Aktiva stationer”, zooma in på kartan och klicka på någon av prickarna som ligger i det område du är intresserad av.
    • Sedan väljer du att ladda ner data för ”Historisk data” filen öppnas då i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när Excelfilen öppnas måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.
    Tänk på att tiden i filen är UTC (för svensk normaltid +1 timme, svensk sommartid +2 timmar)

    Vänliga hälsningar,