Formel för vindavkylning

Hej. Jag har tyckt mig se att formeln för att beräkna vindavkylning som SMHI redovisar tycks avvika, åtminstone på decimalnivå, från den formel som redovisas av Wikipedia. Finns det en senare - eller annan -version av formeln som inte Wikipedia fångat upp? Exempelvis anger Wikipedia första delen av formeln annolunda än SMHI. Men det finns flera olikheter.

Kommentarer

  • Hej
    Jag kan inte förklara skillnaderna i formeln.Men om jag jämför temperaturen minus 30 grader och en vindhastighet på 18 m/s så ger båda tabellerna minus 51 grader.
    Om du vill göra egna beräkningar och använda formeln torde det bästa vara att gå till källan. Wikipedia anger under Noter länkar till artiklar om windchill.

    Hälsningar

    Lennart Wern