Flest soltimmar

Hej
På Säffle kommuns hemsida kan man läsa att Lurö har flest soltimmar i hela Skandinavien. Stämmer det?

Kommentarer

  • Det område i landet som statistiskt sett bör ha flest soltimmar är Gotland. Normalvärdet (1961-90) är 1882 soltimmar per år i Visby och 1880 soltimmar vid Hoburg. Den enda mätstation som SMHI har vid Vänern är Karlstad, där normalvärdet är 1801 soltimmar per år. Nordkoster är också ett ställe med mycket sol, men där har mätare funnits endast sedan 2007 så vi har inga normalvärden.

    Området vid Vänern tillhör de allra soligaste i landet, så att Lurö har förhållandevis många soltimmar är helt korrekt. Men det är tveksamt ifall värdena riktigt skulle nå upp till Gotlandsnivå, mätningarna i Karlstad tyder på att så inte är fallet. Mätningar under något enstaka år, som när det gäller Lurö, säger tyvärr inte så mycket om de genomsnittliga förhållandena. Det behövs statistik under minst 30 år.

  • Hej!
    Vi funderar på att investera i solpaneler. Vi bor mellan Karlstad och Molkom och funderar på om ni har statistik på antal soltimmar per år de senaste 5 åren?

  • Hej Sussie,
    Du hittar månadsstatistik för Karlstad via denna länk:

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/ars-o...

  • Tack!
    Där kan vi ju se att vi gör skäl för solstaden:)

  • Jodå, det instämmer jag i.

  • Visst är det så, men det genomsyrar hela staden och värmlänningarna. Det kan jag säga som tillhör nomadfolket och invandrat från Småland, via Sörmland:)