Fjällvädervarning Jämtland?

När jag tittar på fjällväderprognosen så ser det ut som att det i morgon lördag ska komma uppåt 20 mm nederbörd och blåsa kraftigt i Jämtlandsfjällen. Ändå är varningen bara en klass 1 hittills. Hur ofta uppdateras varningarna? Finns risk för att det blir en klass 2 varning?

Kommentarer

  • Hej Maria

    Kundtjänst har tyvärr endast öppet vardagar mellan 8-16:30, så därför har vi inte haft möjlighet att besvara din fråga innan lördagen.

    Varningarna uppdateras kontinuerligt under dagen och det finns minst en vakthavande meteorolog som dygnet runt följer varningars utveckling och kan fatta snabba beslut.

    När det gäller varningskriterier så handlar det inte om att det endast måste uppfylla ett krav. Utan alla varningar har också två st andra krav som de måste uppfylla.
    Det måste påverka ett område på minst 1000 kvadratkilometer och sannolikheten för att väderfenomenet skall uppträda måste vara mer än 50%.

    Hoppas allt gick bra!

    Vänliga hälsningar,