Felprioriterad info/storlek på knapp

Hej SMHI,

På er hemsida via mobil > ort > dag >nedåtscroll

Så är "Visa mindre/mer"-knappen väldigt stor och enda skillnaden mellan mer eller mindre läget är hur "Upplevs som"

Förslag: Gör knappen mindre och flytta den åt sidan eller liknande så att väsentlig tid/väder informationen syns direkt istället för en fet blå knapp i vägen.

Bifogar 3st bilder på problemet.

Övrigt:
Via iOS 14.0.1 och Safari

Mvh
Mikael

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Tack för dina synpunkter!

    Ändringarna beror till stor del på att vi har anpassat den inför kommande lagkrav kring tillgänglighet. Vi passade då även på att ändra lite på grafiken för att förbättra användbarheten, framför allt för mobila användare. Klickytor blir större t ex. Färgskalorna är justerade så att de ska bli tydligare kontraster som uppfyller lagkraven om tillgänglighet.

    Vi kommer att göra en utvärdering framöver och se över om några förändringar eller justeringar behöver göras.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst
  • Hej. På samma tema som ovan så gäller det generellt på nya hemsidan via android Samsung mobil. Mycket scrollande för lite väsentlig information. Stora vita rutor och mellanrum utan syfte. Överblickbarheten blir kraftigt lidande.

    Tack

  • Hej Mikael! Som Susanne är inne på så är knappens höjd är satt utifrån de designprinciper som är rätt vanliga nu. Detta för att klickytorna ska vara lätta att pricka i mobiler och uppfylla tillgänglighetskrav.
    När du har klickat på "Visa mer" så har du flera kolumner i tabellen om du swipar åt sidan. Där har du har även lufttryck, luftfuktighet och sikt. Kanske kan göras tydligare.

    Mattias, det kommer en uppdatering snart där vi städat bort en hel del luft och komprimerat innehållet en smula. Hoppas det kan avhjälpa en del av överblicksproblematiken.

    Tack för synpunkterna! :-)
    Leif Webbkoordinator