Felaktiga väderuppgifter

Hej!
Jag bor i Nyhamnsläge i Skåne. Jag tycker arr prognoserna ofta stämmer dåligt här. Men framför allt uppgifterna om faktiskt väder senaste dygnet!  I morse visade min termometer på norrsidan 9  grader minus men SMHI endast 1 till 2 minusgrader!
Vad beror dessa stora differenser på?
Med vänlig hälsning
Lars Johansson

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Lokala variationer i vädret förekommer (dessvärre) mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser. Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn. Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd.

    Vi rekommenderar starkt att man kompletterar punktprognosen med meteorologens kommentar, som finns både på hemsidan och i appen. Detta är en minst lika viktig del av prognosen.

    Mer info här: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/ortsprognoser-del-i-helheten-1.29871

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst