Felaktig karta.

Årstidskartan  visar felaktigt att hösten är kvar i Söderhamn. Det måste vara helt fel. Mina mätningar visar följande medeltemperaturer:

Kommentarer

  • Dina observationer är säkerligen helt korrekta.

    Årstidskartan baseras på en meteorologisk analysmodell.
    Den temperatur som modellen beräknar överensstämmer inte alltid helt med den verkliga temperaturen tex beroende på lokala småskaliga variationer eller som troligen är fallet här den skarpa skillnaden mellan kust och inland som ibland råder.

    I detta fall försvåras dessutom analysen eftersom vi tyvärr inte har någon station i Söderhamn med omnejd och därför inget som kan styra upp modellen där.
    Så det verkar som att modellen under dessa dagar har varit aningen för varm i detta område.

    Men kuststationerna Kuggören, Eggegrund och Örskär har ju ännu höst, så det finns kanske viss rimlighet i att hösten ligger kvar i ett smalt band längs kusten.