Fel tecken i gränssnittet

I prognosgränssnittet på webbplatsen används fel tecken på flera ställen. Minusgrader anges med bindestreck istället för minustecken först. Och intervaller anges även de med bindestreck istället för tankstreck som det ska vara.

Minustecken https://unicode-table.com/en/2212/
Tankstreck https://unicode-table.com/en/2013/

Kommentarer

  • Hej Philip,
    Tack för informationen! Vi får anledning att se över alla dessa delar när vi tillgänglighetsanpassar våra tjänster framöver.

    Med vänlig hälsning,
  • Utöver att ovanstående fortfarande ser fel ut så är det fel decimaltecken (punkt istället för komma) i diagrammen (axlar och förklaring).
  • Hej igen,
    Vi har er ny version av startsida och 10-dygnssida på väg ut i drift i början av juni. Dessa kommer att få Beta-status under sommaren så att vi är säkra på att allt är åtgärdat inför driftsättning i augusti/september. Jag dubbelkollar så att vi inte gjort samma misstag i de nya.

    Med vänlig hälsning,
  • Ser även att det inkonsekvent med tidformat. Soltid i tabellen anges med kolon som avgränsare mellan timmar och minuter medan "Prognosen utfärdades..." och "Texten granskades..." använder punkt. Har för mig att Myndigheternas skrivregler förordar punkt.

    Jag kikar på betan och höra av mig om jag har någon återkoppling.

    Med vänliga hälsningar
  • Hej igen,
    Du har rätt. Skrivreglerna säger punkt mellan timme och minut. Ser till att det blir så i Beta-tjänsten.
    Med vänlig hälsning,

  • Jag hittade inte någon publik beta så jag kommenterar på den skarpa som ligger ute (2020-12-21). Angående gränssnittet för 10-dygnsprognosen:

    • Fel tecken på minusgrader, är bindestreck (ASCII minus-bindestreck) istället för minustecken.
    • Fel decimaltecken i kanten på diagrammet, är punkt istället för komma.
    • Det bör inte vara mellanrum runt tankstrecket i kolumnen Sikt.
    • Saknas mellanrum mellan siffra och procenttecken i tabellen på sidan Sannolikheter.

    Med vänliga hälsningar
  • Hej Philip,
    Tack för detta. Vi gör en rättning efter helgerna.

    Med vänlig hälsning,