Extremer...

Hej,
Undrar hur det kommer sig att det i vissa områden, exempelvis Svanberga ovan Norrtälje, ofta har extremförhållanden? Ser ofta att de har dagens högsta alternativt lägsta, mesta snödjup eller regnmängd...

Vill samtidigt passa på och tacka för en mycket snygg hemsida som jag med nöje läser och lär mig massor om väder och vindar!

Kommentarer

  • Hej Tove.
    Ja det stämmer. Norrlandskusten och speciellt södra delen är utsatt när det gäller nederbörd.
    Där har vi mätt många fall med stora mängder. Luften kan över havet samla på sig mycket luftfuktighet som vid vissa vindriktningar sedan faller som snö eller regn längs med kusten.
    MVH Erik
    Erik Klimatologi