Extrem värmen

Hej, såg för ett tag sedan en meterolog från tv4 som berättade om hur klimatet skulle kunna bli om c:a 50 år om inget gjordes åt växthusgaserna. Extremt tort och varmt. Temperatur över 30 grader samt gräsbränder överallt. Tycker nog att detta sker nu. Hur ska det då inte bli om 50 år??? Min misstanke är att ozonlagret måste vara extremt tunt nu. Solen har fri tillgång med strålningen, när det sedan blir kväll stiger värmen upp igen då inget stoppar. 32 grader på dagen , därefter 15 på natten talar sitt tydliga språk. Och hur blir det när permafrosten försvinner? Dessa gaser kommer att göra uppvärmningen rekordsnabb. Tyvärr finns inget att göra nu, det är nog försent. Tycker synd om barn och barnbarn som kommer att utsättas för detta. Extremt dåligt att ingen törs säga hur det ligger till.

peter bergfeldt

Kommentarer

  • Hej Peter
    Med den pågående globala temperaturökningen som nu sker kommer, som du skriver, sommarens vädersituation med värme, torka och skogsbränder bli vanligare. Variationen i temperatur mellan dag och natt beror till största del på avsaknaden av moln. Solen värmer upp marken under dagen och då blir det varmt i luften. Under natten kan värmen i marken stråla upp i atomsfären utan några isolerande moln och temperaturen sjunker kraftigt.
    Varje mängd koldioxid som vi inte släpper ut i atomsfären är viktig, så det är aldrig för sent att ytterligare öka våra åtgärder för att minska vår användning av fossila bränslen. Jag instämmer i oron för kommande generationer, men vi får kämpa på för att lämna över en bättre värld till våra barn än den vi föddes till.