Er radar-tjänst skulle kunna bli ännu bättre.

Hej!

Tycker att er Radar-tjänst är det bästa ni har. Har besparat mig regn under cykling vid jobbpendling många gånger. Men den skulle kunna göras bättre:

  1. Varför kan man inte zooma i radarbilden lika djupt på mobila enheter som man kan göra i Windows? Behovet är väl ännu större att kunna göra det på sin mobil i appen när man är ute.

  2. När layouten förnyades på er datorbaserade version av radar web-sidan blev ju själva fönstret för radarbildsbrowsningen större och det är ju bra men samtidigt införde ni några egna molnsymboler som dyker upp i bland på vissa bilder i sekvensen. Gissar att dessa ska symbolisera någon prognos. Jag tycker att dessa bara är störande och döljer ibland viktiga delar av radarbilden när man ska bedöma hur man ska kryssa hem mellan regnen. De slöar även ner fram och tillbaka spolningen i tiden när man ska göra sig en uppfattning om hur regnen rör sig. Varje gång en frame med era egna molnsymboler dyker upp stannar fram o tillbakaspolning upp. Detta är mycket frusterande. Lägg åtminstone till en valmöjlighet där man kan stänga av "prognosmolnen" helt o hållet. Ergonomin för att spoola fram o tillbaks i tiden är heller inte bra. Görs genom att ta tag i en linjal med muspekaren o dra den fram o tillbaka. Känns jobbigt samtidigt som man ska hålla vrålkoll på hur molnen rör sig. En mycket bättre variant vore att man kunde använda höger o vänster piltangent för att spola fram o tillbaka i tiden. Har för mig att det gick att göra i någon tidigare version av radarbrowsern. Piltangenterna ger idag panorering av bilden och det lär inte behöva göras så ofta.

  3. iPad-appen borde ha en reloadknapp för radarbilden för att hämta in nytt data. Ibland envisas den med att visa gammalt data från när appen körde senast kanske föregående dag.

Något annat:

Varför har inte iPad-appen samma fina grafiska presentation av 10-dygns prognosen som fås när man vrider Androiden till Landscape-läge?

Fortsätt göra era radartjänster ännu bättre för de visar ju verkligheten.

Kommentarer

  • Hej Jörgen,
    Tack för att du kontaktar oss med återkoppling på dina förbättringsförslag och frågor! Hoppas att vi kan fortsätta bespara dig regn fler gånger på väg till arbetet.

    1. Tanken från början med den speciella "fasta" modulen på mobila enheter var att hålla nere data-hämtningen, varje gång man zoomar i en kart-modul, hämtas nämligen fler och fler detaljer i datat. Vi håller på att se över om kartmodulen på startsidan skulle kunna ersätta den nuvarande kartvyn på "Radar/Blixt"-fliken. Då själva radar-informationen inte är så högupplöst, så finns det dock inte så mycket mer information att utvinna genom zoom, och kan ge användaren en felaktig uppfattning om detalj-noggrannheten i vyn.

    2. På kart-modulen finns det fyra alternativ: Radar/Blixt, Temperaturprognos med vädersymboler, nederbördsprognos med vädersymboler och molnighetsprognos med vädersymboler. Jag gissar på att du då använder det tredje alternativet med nederbördsprognos med vädersymboler, första alternativet är ju Radar/Blixt och där har vi inte med några vädersymboler, då det är mera som en observation. Vi kommer givetvis vidareutveckla våra produkter och tjänster, så jag lägger med din input om att ha valmöjligheten att välja bort vad som visas i kartmodulen.

    3. iPad-appen är näst-äldst i våran app-flora, den har många brister och det planeras för att göra en uppgradering av denna app. När det blir av vet jag inte, det finns många hög-prioriterade säsongsprodukter som behöver ses över inför sommarvädret, t.ex. Hav & Kust. Vi är väl medvetna om att det finns en hel del att göra med iPad-appen.

    Angående landscape-läget för Android, menar du en Android-platta eller en Android-telefon? Är det diagrammet du syftar på när du skriver "grafisk presentation"?

    Vi kämpar på med att ständigt förbättra våra tjänster, inget är så bra som nöjda kunder! Önskar dig en fortsatt trevlig dag.