Varför skiljer sig meteorologens kommentar och 10 dygns prognosen?

Varför är det så ofta skillnad mellan meteorologens kommentar och 10 dygns prognosen. Som just nu anger meteorologen att det på tisdag kommer in ett omfattande snöområde västerifrån. Ser man till 10 dygns prognosen så syns det knappt någon snö alls över Svealand?

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Som du skriver skiljer sig 10-dygnsprognosen och meteorologens kommentar. Anledningen är att 10-dygnsprognosen kommer från SMHIs prognosdatabas, en så kallad modellbaserad ortsprognos.

    De lokala variationerna i vädret är svåra att beskriva i en modellbaserad ortsprognos. Däremot är meteorologen bra på att beskriva detta i de skrivna prognoser som uppdataras på hemsidan flera gånger per dygn.

    Man bör därför ta för vana att komplettera ortsprognosen med att även läsa denna text där man får en översikt av väderläget för kommande dagar samt en mer detaljerad prognos för det närmaste dygnet i ett antal förutbestämda distrikt i landet.