Detaljerad karta över risk för blixtnedslag

Just nu är dundrar åskan i Umeå. Under fikat på jobbet diskuterades åskan. SMHI registrerar alla blixtnedslag sedan många år och bör sitta på en stor databas med nedslag. Jag undrar med vilken noggrannhet ni kan ange positionen? Kan man göra detaljerade kartor var risken för nedslag är störst? En dylik karta skulle kunna användas vid stadsplanering eller för den som säljer åskledare. Eller varför inte vid åsksafari.

Kommentarer

  • Hej!
    Jag har skickat din fråga vidare, men svarstiderna är lite längre än vanligt såhär i semestertider.
    Det jag kan svara dig så länge är att man kan visa och hämta "historiska" radarbilder HÄR. Samt att se blixturladdningar per dygn HÄR.

    Vi har även en tjänst där man kan bli larmad vid blixt och åska, du kan läsa mer om det HÄR.

    Jag hör av mig igen när jag fått vidare svar.
    Trevlig helg!
  • Också väldigt nyfiken på er noggrannhet gällande blixt position! =) Kommer ni kunna hjälpa oss med den frågan?
  • Hej Andreas,

    Vi mäter urladdningar via ett internationellt nät av blixtlokaliseringsstationer varav nio finns i Sverige.

    Det är ett slags antenner som känner av de elektro-magnetiska pulser som uppstår när en blixturladdning sker. Genom att mäta tidsskillnader med vilka pulsen når respektive station kan man bestämma läget av en blixt. Det ingår också ett ”krysspejl”-system med loopantenner för att få riktningen till urladdningen. Vid normal drift skall medianen för positioneringsfelet vara mindre än 500 meter, men beroende på till exempel urladdningens styrka och dess position i förhållande till sensorerna kan avvikelsen vara betydligt större.

    Vänliga hälsningar,