Det märkliga vädret

Hej
det syns alltför ofta att ett högtryck bildas över området Bergen-Stockholm och som
inte släpper fram lågrtycken söderifrån. Detta har pågått så länge att det är i högsta grad onaturligt. Jag inser att SMHI inte har djupgående förklaringar, men kanske vet saker som inte meddelas öppet?

Kommentarer

  • Hej!
    Under flera vintrar har vi saknat ett blockande högtryck som ger oss vinterväder. Att de förekommer är inget märkligt. Titta tillbaka på tidigare kalla vintermånader så ska du se att dessa ofta är förknippade med högtryck, som bryter västvinden från Atlanten.