Definition på ändrat klimatet

Vad jag förstår så förändras klimatet ständigt i historiskt och geologiskt perspektiv. Det var tex betydligt varmare på vikingatiden och vi har istider och varmare perioder i minst 2 miljoner år. Vad är definitionen på att vi går in i "ett nytt klimat". Temperaturen tycks gradvis ökats över senaste 30 åren men räcker det som definition, eller bevis, på att vi går in i ett nytt klimat?

Kommentarer

  • Hej Arne,
    Den vetenskapliga communityn behöver en definition för klimatet, främst för att kunna skilja det från vädret. I stora drag: vädret varierar (ibland väldigt mycket) från dag till dag, som följd av delvis slumpmässiga evolutioner från gårdagens vädret. Klimat däremot ser vi som ett medeltillstånd, som utvecklar sig i respons till externa faktorer (solens aktivitet/Jordens orbit, vulkanutbrott, mänskliga aktiviteter osv.).
    Att beräkna medelvärdet över 30 år är en konvention som World Meteorological Organisation (WMO, en FN organisation) kommit överens om, och med detta kunde man lättare jämföra olika studier med varandra. Dåtidens klimat (även kallade paleoklimat, innan direkta observationer började på 1700-talet) beskrivs över mycket längre perioder, bl.a. därför att klimatarkiver är mycket grövre upplösta än så. Å andra sidan pågår den nuvarande klimatförändringen på en sån snabb takt (aldrig dokumenterat förr), att klimatologer debatterar om 30-års definition fortfarande är den mest lämpliga.
    Som slutsats kan jag hålla med dig att den vetenskapliga definitionen (30-års regeln) alltid kan ifrågasättas - och det görs. Den mängden observationer som vi nu har (t.ex. temperaturer, CO2-halten i atmosfären), och vår förståelse för processerna som orsakar dessa förändringar (t.ex. växthuseffekten, klimatmodeller) sätter bortom rimlig tvivel att mänskliga aktiviteter har avsevärt påverkat Jordens klimat (samt ekosystemer) särskilt sedan Industriella Revolutionen, med risk för allvarliga konsekvenser för människor och ekosystem under dem kommande årtionde (som beskrivs i IPCC rapporterna).